Een zoekwoordenanalyse uitvoeren in 2024

Zoekwoordenanalyse uitvoeren

Inhoud

Een zoekwoordenanalyse vormt de sterke basis van je SEO-project. Zonder een goed zoekwoordenonderzoek is het moeilijk te bepalen waar je doelgroep naar zoekt, bijvoorbeeld in een zoekmachine zoals Google.

Je wilt natuurlijk focussen op de mensen die bewust naar je product of dienst op zoek zijn. Om te bepalen welke termen er gebruikt worden en het zoekgedrag van je doelgroep te begrijpen, is een zoekwoordenanalyse aan te raden.

Gevonden worden in Google

Het marktaandeel van Google als het gaat om zoekopdrachten op internet is nog steeds enorm. Ruim 91% van alle zoekopdrachten worden gedaan op Google. Daarom is het belangrijk om gevonden te worden op de zoektermen die belangrijk zijn voor je dienstverlening of product. Om meer te leren over het zoekgedrag en de termen die gebruikt worden voeren we een zoekwoordenanalyse uit.

Wat is een Zoekwoordenanalyse?

Een zoekwoord of zoekterm is de tekst die je ingeeft in de zoekbalk van een zoekmachine zoals Google. Dit kunnen 1 of 2 woorden zijn (short tail zoekwoorden) of meerdere woorden, dus een hele zin (long tail zoekwoorden). Het short tail zoekwoord voor deze post is bijvoorbeeld “zoekwoordenanalyse”. Een long tail variant is de titel van deze paragraaf: “Wat is een zoekwoordenanalyse?”. Tijdens een zoekwoordenonderzoek ga je op zoek naar de termen die je potentiële klanten of doelgroep gebruiken zodat je daarop kunt inspelen.

Zoekintentie, wat zoekt je doelgroep?

Een succesvolle zoekwoordenonderzoek houdt rekening met de zoekintentie van je doelgroep. Dit betekent dat je begrijpt waarom iemand een bepaalde zoekopdracht uitvoert. Grofweg kun je zoekintenties in drie categorieën verdelen: informatief, commercieel en transactioneel.

Informatieve intentie

Hierbij zoeken mensen naar informatie of een antwoord op hun vraag. Voorbeelden zijn “Wat is een zoekwoordenanalyse?” of “Hoe werkt SEO?”. Dit zijn zoekers die nog in de ontdekkingsfase zitten, dus hier wil je waardevolle content bieden zoals blogs of how-to artikelen.

Commerciële intentie

Dit gaat een stap verder. Gebruikers vergelijken nu opties, zoals “beste zoekwoordenonderzoek tools” of “SEO software vergelijken”. Hier wil je overtuigende content aanbieden zoals reviews, case studies of vergelijkingspagina’s.

Transactionele intentie

Dit is wanneer iemand klaar is om een actie te ondernemen. Denk aan “SEO diensten kopen” of “zoekwoordenanalyse tool aanschaffen”. Voor deze fase zijn landingspagina’s met duidelijke call-to-actions en formulieren ideaal om conversies te stimuleren.

Door zoekintentie mee te nemen in je zoekwoordenonderzoek, zorg je ervoor dat je content aansluit bij wat je doelgroep op dat moment nodig heeft, wat leidt tot betere rankings én hogere conversies.

Hoe voer je een zoekwoordenanalyse uit?

  1. Begin bij de Basis: Welke zoekwoorden gebruiken je klanten? Maak een lijst of een mindmap met alle mogelijke termen. Het is ook heel waardevol om een aantal klanten te interviewen en zo inzicht te krijgen hoe ze dingen benoemen en opzoeken. Zelf ben je al snel overtuigd van bepaalde termen, maar gebruikt je doelgroep die ook?
  2. Gebruik SEO-tools: Gebruik software zoals SEMRush, Ahrefs, Answer the public of Google Trends of Keyword Planner om het maandelijkse zoekvolume, de concurrentie en de kosten per klik (voor advertenties) te zien. Deze tools laten ook alternatieve zoekwoorden zien waar minder zoekvolume op zit, maar je wel sneller op kunt ranken.
  3. Data Analyseren: Analyseer de gegevens van je zoekwoordenlijst. Bijvoorbeeld, SEMRush toont het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord. Een score van 100 betekent extreem moeilijk, terwijl 0 erg makkelijk is om hoog te ranken.

Voorbeeld van een zoekwoordenanalyse

Het zoekwoord is: ”CNC draaibank”

Zoals je kunt zien zijn er maandelijks 260 zoekopdrachten op de term CNC draaibank met een moeilijkheidsgraad van 7. In SEMRush kun je ook gelijk alternatieven zien welke je zou kunnen gebruiken als er bijvoorbeeld veel concurrentie is.

Het is belangrijk om zoekwoorden met genoeg zoekvolume en lage concurrentie te vinden, zeker als je een nieuwe website hebt of een kleine onderneming bent. Je concurreert met grote bedrijven met enorme marketingbudgetten. Het kan dan lastig zijn om op populaire zoekwoorden hoog te scoren in Google. Wees creatief en zoek naar alternatieven met minder zoekvolume, maar ook minder concurrentie.

Long Tail zoekwoorden

De grootste kansen liggen vaak bij long tail zoekwoorden. Hoewel er minder zoekvolume is, is de concurrentie ook minder. Bovendien zijn deze zoekopdrachten specifieker, waardoor de kans groter is dat je potentiële klant precies vindt wat hij zoekt. Google is een vraag gestuurd medium waarin de gebruiker informatie wil over een product, probleem of onderwerp. Als jij deze vraag goed kunt beantwoorden, zal jouw content organisch groeien.

Extra tip

Staar je niet blind op zoektermen met laag zoekvolume. 15% van alle zoekopdrachten in Google zijn nieuwe zoektermen. Dus als een tool aangeeft dat er weinig zoekvolume is, betekent dit niet dat er niet naar gezocht wordt.

Zoekwoordenoptimalisatie

Nadat je de juiste zoekwoorden hebt gevonden, begin je met het optimaliseren van je website en content. Denk aan het aanpassen van titels, H1 en subtitels (H2 en H3). Het is belangrijk om de zoekterm ook in je subtitels te laten terugkomen. Let ook op de naam van afbeeldingen, alt-teksten en de meta-omschrijving. Dit wordt vaak vergeten, maar is erg belangrijk. Als jij bij een relevante afbeelding jouw zoekwoord in de titel en de alt-tekst van de afbeelding hebt staan, dan begrijpt Google waar het over gaat. Ook zoeken veel mensen met zoektermen op afbeeldingen. Het kan best voorkomen dat je in de reguliere zoekresultaten niet op de eerste pagina staat, maar met een afbeelding wel.

Verwerk de nieuwe zoekwoorden op een natuurlijke manier in je bestaande tekst of nieuwe pagina’s, zonder te overdrijven. Zorg ook voor interne links op je pagina. Gebruik beschrijvende tekst voor de links, zoals “dienstenpagina” in plaats van “klik hier”.

Stephan Bloemberg
Strategisch partner voor online marketing.

Integer, eerlijk en transparant. Ik ga voor duurzame relaties en gezamenlijke groei.