Deze bedrijven hebben geen moeite om personeel te vinden. Wat doen zij anders?

Employer Branding

Inhoud

De arbeidsmarkt is de laatste jaren behoorlijk op zijn kop gezet. Er is momenteel veel meer vraag dan aanbod en dat heeft de spelregels behoorlijk veranderd. Waar je een aantal jaren geleden nog als sollicitant behoorlijk je best moest doen om op te vallen tussen alle andere aanmeldingen is dat nu compleet omgedraaid. Bedrijven moeten alles uit de kast halen om personeel binnen te halen.

Er zijn bedrijven die maanden lang vacatures open hebben staan, maar er zijn ook bedrijven die totaal geen moeite lijken te hebben om personeel aan te trekken. Wat doen zij nou anders dan de rest?

Employer branding

Employer branding is het sleutelwoord. Bedrijven die moeiteloos talent weten aan te trekken, hebben vaak een sterke en consistente employer brand. Dit houdt in dat zij zichzelf niet alleen als een aantrekkelijke werkgever positioneren, maar ook bewust werken aan hun reputatie op de arbeidsmarkt. Het gaat hierbij niet alleen om wat je doet om je huidige werknemers tevreden te houden, maar ook om hoe potentiële werknemers jouw organisatie zien. Denk bijvoorbeeld aan een sterke bedrijfscultuur, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en een duidelijke missie die aansluit bij de waarden van werknemers. Belangrijk is ook aan de buitenwereld te laten zien waar je voor staat en wat je allemaal doet.

Voorbeeld XXL Nutrition

Eén van de bedrijven waar ze absoluut geen moeite hebben om personeel te vinden is XXL Nutrition, je kent ze waarschijnlijk wel van de sportvoeding. De eigenaar, René van der Zel is zelf ook behoorlijk actief op LinkedIn. Ik stelde René de vraag waarom hij dacht dat ze zo makkelijk aan hun personeel komen.

Eigenaar René van der Zel zegt: ”Er zijn een aantal redenen te noemen. De mensen die zelf graag sporten vinden ons een tof merk. We laten zien hoe we met onze mensen omgaan en dat spreekt mensen aan. Bovendien horen zij vaak van onze huidige werknemers dat we een goede en positieve werksfeer hebben, en dat soort persoonlijke aanbevelingen wekt vertrouwen en trekt nieuw talent aan.”

Voorbeeld AFAS Software

AFAS Software is voor de derde keer op rij uitgeroepen tot de beste werkgever in Nederland in de categorie ‘Large’ door Great Place to Work, dankzij hun sterke organisatiecultuur die draait om vertrouwen, familie, en plezier. Deze kernwaarden zijn niet alleen slogans, maar worden actief uitgedragen door het hele bedrijf, van werving tot beloningen en kantoorinrichting. Het resultaat? Maar liefst 99% van de medewerkers vindt AFAS een leuke werkplek en 97% is trots om er te werken. Door medewerkers centraal te stellen en onnodige processen weg te laten, creëert AFAS een werkomgeving waarin groei, innovatie, en werkplezier hand in hand gaan.

AFAS kijkt juist naar iemands competenties en vaardigheden in plaats van alleen het cv, en stimuleert interne doorstroom. Innovatie en slim werken staan centraal, waarbij automatisering helpt om werkdruk te verlagen. Bij AFAS bewijzen ze dat door anders te denken over HR, het mogelijk is om succesvol personeel aan te trekken en te behouden, zelfs in een krappe arbeidsmarkt.

Voorbeeld Burgers Zoo

Het familiebedrijf Burgers Zoo in Arnhem is ook zo’n bedrijf waar mensen graag willen werken en er dus snel vacatures gevuld worden. Werken bij Burgers’ Zoo betekent bijdragen aan een groter doel: het inspireren van mensen en het bevorderen van natuurbehoud. Als medewerker bij dit familiebedrijf werk je in een unieke omgeving, waar het behoud van natuur en de zorg voor dieren centraal staan.

Bij Burgers Zoo hechten ze veel waarde aan het familiegevoel. Er werken veel mensen, maar je bent geen ”nummertje”. Je krijgt veel vertrouwen en er is een fijne werksfeer. En je werkt natuurlijk in een prachtige omgeving. Dit is een werkgever en baan waar je trots over kunt vertellen als je op een verjaardag bent.

Wat je van deze bedrijven kunt leren en zelf kunt toepassen

Branding

Kernwaarden en cultuur

Daarnaast zijn cultuur en kernwaarden binnen je bedrijf ontzettend belangrijk. En niet alleen op papier, maar ook dat het nageleefd wordt. Zorg dat je mensen vertrouwen geeft en dat ze ook de waardering krijgen. Dit zorgt ervoor dat je verloop vele malen lager is en je dus ook minder energie en geld hoeft te steken in het werven van nieuwe mensen.

Ruimte voor groei

Medewerkers waarderen het als ze kunnen groeien in hun rol. Dit kan door middel van training, nieuwe verantwoordelijkheden of zelfs de mogelijkheid om buiten hun huidige functie nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Dit versterkt de loyaliteit en motivatie van het personeel.

Innovatie en slim werken

Krapte op de arbeidsmarkt kan een kans zijn om processen te herzien en efficiënter te werken. AFAS heeft bijvoorbeeld laten zien dat het beperken van personeelsgroei bedrijven dwingt om creatief te zijn in het verdelen van werk en het automatiseren van repetitieve taken, wat werkdruk vermindert.

Een werkenbij website

Een website speciaal voor vacatures en het werven van nieuwe mensen. Hier kun je echt laten zien wat je allemaal voor je mensen doet. Personeelsuitjes, korte video interviews met medewerkers wat hun ervaringen zijn binnen het bedrijf en net even andere afbeeldingen dan op de reguliere website. Meer gericht op de werkomgeving en sfeer binnen het bedrijf.

Tot slot

Het is duidelijk dat bedrijven zoals XXL Nutrition, AFAS en Burgers’ Zoo een streepje voor hebben als het gaat om het aantrekken van talent. Of je nu een klein bedrijf runt of een grote organisatie, het toepassen van een sterke employer branding, een cultuur die echt leeft, en ruimte voor groei kan ook jou helpen om personeel eenvoudiger aan te trekken en te behouden. Dus waar wacht je nog op? Start vandaag met het verbeteren van je werkgeversimago en creëer een werkomgeving waarin medewerkers zich thuis voelen en willen blijven groeien.

Stephan Bloemberg
Strategisch partner voor online marketing.

Integer, eerlijk en transparant. Ik ga voor duurzame relaties en gezamenlijke groei.